
VRT
V CHLUMCI
NECHCEME
Základní informace o vedení vysokorychlostní
trati přes Chlumec
-
Krušnohorský tunel – 26 km dlouhý, 2 tubusy, má vést přímo mezi Stradovem a Chlumcem v místě Šotolského potoka a ústit má pod silnicí 1/13 (hlavní na Teplice)
-
Provoz až 200 vlaků denně, převážně nákladních, které se budou pod Chlumcem rozdělovat směr Chabařovice (kde vyroste velké překladové nádraží) a směr Ústí nad Labem, kde by měl být nový terminál v centru Ústí nad Labem (více info např. zde)
-
Předpoklad zahájení stavby 2028, délka trvání 6-12 let
-
Metoda výstavby tunelu závisí na geologických podmínkách, může se stát, že bude muset být první část tunelu vykopána ze shora, než se dostane na stabilní horninu, aby mohla začít ražba tzn. může vzniknout jáma mezi Stradovem a Chlumcem

Čeho se v Chlumci obáváme
Geologická nestabilita – ohrožení statiky sídliště v ulici Stradovská
Ohrožení podzemní vody
Prach, hluk, otřesy (stavba, vývoz rubaniny, provoz trati)
Dopravní komplikace (přeložka silnice 1/13, objízdné trasy, stavební stroje a nákladní technika)
Ohrožení životního prostřední vč. evropsky významné lokality Natura 2000 (Stradovský rybník)
Proč má vést trasa zrovna přes Chlumec?
To je otázka, na kterou se stále všude ptáme a dosud jsme nedostali úplně uspokojivou odpověď. Ale stalo se to zhruba takto:

Jak Chlumec bráníme
Na jaře 2021 někteří z nás - Veronika Srnková, Edna Řeháková a Karolína Ježková, spolu s ostatními členy spolku Fóra občanů Chlumecka, z.s. - FOCH, ziniciovali petici proti VRT vedoucí přes Chlumec a sesbírali přes 1500 podpisů. Teprve díky tomu a teprve od té chvíle začal Chlumec vyvíjet nějakou aktivitu proti vedení trasy naším městem. Nyní za nás bojujeme na všech možných úrovních.

JUDr. Veronika Srnková, právnička a členka FOCH, kandidát č. 1. Šance pro Chlumec
Jednáme se Správou železnic, se zástupci Ústeckého kraje i města Ústí nad Labem, sbíráme informace a materiály, účastníme se besed a informačních schůzek a postrkáváme současné vedení města Chlumec alespoň k nějaké činnosti
Přesvědčili jsme našeho pana starostu Zettlitzera, že vlak přes Chlumec není bohužel jen science fiction, jak skoro 9 měsíců od představení Správou železnic tvrdil, a že je potřeba začít něco dělat
Na vládní úrovni bylo rozhodnuto o změně koncepce vysokorychlostních tratí tak, že budou napojené na lokální železniční síť, a že bude zastávka v Ústí nad Labem (místo původních Chabařovic)
Aby mohla jít trať do centra Ústí nad Labem a zároveň splnit podmínku odbočky na Chabařovice, musí být vyústění tunelu přímo pod Chlumcem
Studie proveditelnosti pro tuto novou trasu VRT byla schválena v prosinci 2020. Je potřeba připomenout, že náš starosta pan Zettlitzer byl s trasováním VRT přes Chlumec seznámen Správou Železnic již půl roku před schválením této studie a mohl včas informovat občany a dát najevo nesouhlas Chlumce. Pak by se možná nestalo, že k nám o rok později přijel do Chlumce tehdejší premiér Babiš a generální ředitel Správy železnic Svoboda a svorně se divili, že by to Chlumci mohlo vadit, že se nikdo neozval a studie se tak bez problémů schválila (více článek JAK CHLUMEC ZASPAL)
Krušnohorský tunel vedoucí přes Chlumec má velký ekonomický význam především pro nákladní dopravu, a je bohužel velmi obtížné teď po schválení studie přesvědčovat investora (SŽ) a stát, aby hledal jiné varianty.
Jaké jsou naše šance, co bude dál
Samozřejmě dál budeme vyvíjet tlak na naše současné vedení města Chlumec, aby něco dělalo. Pokud bychom ale byli zvolení v komunálních volbách v září 2022 , měli bychom jako zástupci města Chlumec daleko větší možnosti a to:
1
Město Chlumec by mělo vyčlenit finance a nechat si zpracovat vlastní posudek vlivu VRT na Chlumec, kterým by mohlo oponovat.
2
Je potřeba aktivně a účinně řídit advokáty městem najaté. V současné době město Chlumec spolupracuje s poradenskou firmou Frank Bold Advisory (smlouva zde), která se specializuje spíše na PR než advokátní služby. O reálných výsledcích jejich spolupráce není zatím žádná výrazná stopa.
3
Zástupci města Chlumec by měli aktivně vyvíjet daleko větší tlak na Ministerstvo dopravy a další instituce.
4
Zřízení osoby zmocněnce z řad zastupitelů, který by měl VRT v Chlumci na starosti. Člověk, který by se v tom odborně orientoval, sledoval nejnovější informace a za Chlumec vystupoval na jednáních, koordinoval pracovní skupinu a advokáty, a především pravidelně informoval zastupitele i občany o nejnovějším vývoji.

Terminál v centru Ústí nad Labem ?
Pokud by zastávka v Ústí nad Labem nebyla, nemusela by jít VRT přes Chlumec. Pro Ústí nad Labem je terminál VRT také jedna velká neznámá. Zatím není jasné zda bude nadzemní nebo podzemní varianta a lidé v Ústí o VRT většinou nevědí nic víc, než že budou za 25minut v Praze,. Je potřeba aktivizovat občany Ústí nad Labem, vytáhnout toto téma na veřejnost, aby město Ústí a investor dokázali VRT lidem vysvětlit a výstavbu takovéto obří stavby v centru města obhájit, což vzhledem k obrovským dopadům na život v Ústí nebude úplně jednoduché (dopravní komplikace v celém městě, chemička, hluk, prach atd...) více o VRT v Ústí třeba zde.
Co když to tu opravdu postaví ?
Je také bohužel potřeba počítat s variantou, že tu VRT prostě jednou bude, a v tom případě musíme být schopní jako zástupci Chlumce vybojovat obrovské kompenzace, nejen v podobě například nového kopce osázeného zelení (místo pouhých protihlukových zdí), ale především finance na další rozvoj Chlumce. Musíme také vyjednat, aby objízdné trasy nešly přes Chlumec a mnoho dalšího.
A nakonec můžeme doufat, že na takový megaprojekt nebudou peníze 😊 (viz rozhovor s bývalým ministrem dopravy Havlíčkem ).
Pokud Vám toho ještě hodně VRTá hlavou a chcete se na něco zeptat, případně toužíte po podrobnějších informacích, pište na info@sanceprochlumec.cz

Příští volební období bude pro osud Chlumce možná rozhodující, potřebujeme na radnici schopné lidi, kteří se nebudou bát jít s kůží na trh.
Komunální volby do zastupitelstva města Chlumec se konají ve dnech
23. a 24.9.2022, nebuďme lhostejní a pojďme volit :-)
